Kulit Cerah Tiba Tiba.

Vitamin C Menjadikan Kulit Saya CERAH Dan SEKATA.


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamulaikum wrt. wbh.

Diela ada kelas dari pagi sampai malam.

Nak tahu macamana diela jaga muka diela ??

Diela constantly amalkan supplemen vitamin C dan E dari shaklee supaya ia menjaga kesegahan sel dari dalam. Alhamdulillah, semuanya menjadi. Sebelum tu Diela nak kongsi tentang sesuatu.

Berapakah bilangan vitamin C yang diperlukan oleh badan kita setiap hari.

Keperluan minimum Vitamin C bagi individu dewasa menurut RDA adalah 60mg/hari.

"The RDA (U. S. government Recommended Daily Allowance) is the nutritional equivalent of the minimum wage."
- Dr. Joel Evans ;The Center for Women's Health

"The medical profession itself took a very narrow and very wrong view. Lack of ascorbic acid caused scurvy, so if there was no scurvy there was no lack of ascorbic acid. Nothing could be clearer than this. The only trouble was that scurvy is not a first symptom of a lack but a final collapse, a premortal syndrome and there is a very wide gap between scurvy and full health. "
- Albert Szent-Gyorgyi ; Nobel-prize winner for his discovery of vitamin C



Bagaimanakah Vitamin C di serap oleh tubuh badan kita ??


Vitamin C mengambil masa 2-3 jam sebelum ia mencapai tahap maksimum dalam darah. Kebanyakan Vitamin C akan terhapus sepenuhnya selepas 3-4 jam. Ianya akan mula berkurangan dalam salur darah, dah hilang melalui peluh dan melalui pembuangan air kecil. Oleh kerana itu, Vitamin C perlu diambil setiap hari dan berkadaran, contohnya setiap 4 jam sekali.

Sebagaimana yang diterangkan sebelum ini, Vitamin C merupakan vitamin yang tidak dapat di hasilkan oleh badan kita sendiri, malah perlu di ambil dari diet yang pelbagai seperti pelbagai jenis buah buahan. Persoalannya, adakah anda memakan buah setiap hari ??





Buah apakah yang mengandungi Vitamin C tertinggi ??


Jambu biji
Kandungan vitamin C dalam jambu biji hampir 2 kali lipat dari jeruk. Dalam 100 gram buah jambu biji mengandung 108 mg vitamin C. Buah jambu biji berkhasiat untuk mengubati gangguan perut seperti dierhea.

Jeruk 
Sebuah jeruk menyediakan 50 sampai 70 mg vitamin C, setara dengan keperluan harian vitamin C Anda. Jeruk juga merupakan sumber serat, folat, serta antioksidan, vitamin dan mineral lainnya. 

Apel 
Kandungan vitamin C dalam 100 gram buah apel adalah 5 mg. Apel juga kaya akan flavonoid antioksidan yang mengurangi risiko penyakit jantung, stroke dan kanker. Sebuah apel sedang memiliki sekitar 80 kalori.

Delima
Satu buah delima menyediakan 40 persen kebutuhan vitamin C harian Anda. Delima juga mengandung folat, serat, kalium, niasin, vitamin A dan E. Antosianidin dalam delima memiliki sifat antioksidan dan anti-inflamasi, yang menurunkan kolesterol dan tekanan darah, melindungi gigi, mencegah osteoartritis, alzheimer, cancer payudara, leukemia, cancer paru dan cancer prostat.

Buah Kiwi
Pada berat yang setara, buah kiwi mengandungi dua kali vitamin C daripada jeruk. Selain mengandung banyak vitamin C, buah kiwi merupakan sumber magnesium, kalium, vitamin A dan E.

Buah Anggur 
Buah anggur memiliki kandungan vitamin c yang lumayan, yaitu 10,8 mg tiap 100 gramnya. Anggur merah juga mengandung zat besi, kalium, serat dan antioksidan lain yang berlimpah. 

Strawberi
Pemakanan harian strawberi membantu anda mengendalikan diabetes Jenis 2 dan mencegah penyakit jantung. Strawberi juga merupakan sumber vitamin C dan antioksidan lainnya. Dalam satu buah stroberi 147 gram, mengandungi vitamin C sebanyak 86,5 mg

Betik
Betik menyediakan banyak vitamin C, folat dan karotenoid. Betik merupakan satu-satunya sumber papain, enzim pencernaan alami yang membantu mencerna protein. Dalam 150 gram buah betik, mengandung vitamin C sebanyak 90 mg.


Mangga
Sebutir buah mangga rata-rata mengandungi 60 mg vitamin C, yang sama dengan jumlah harian yang disarankan. Antioksidan dalam mangga membantu mencegah artritis, mempercepat penyembuhan luka dan sangat baik untuk sistem kekebalan tubuh.


Tomato
Tomaot adalah sumber vitamin C dan likopen, salah satu karotenoid terkuat yang bertindak sebagai antioksidan. Dalam satu buah tomat ukuran kecil bisa mengandung vitamin C sebanyak 23 mg.

Selain buah-buahan di atas, masih banyak lagi buah yang mengandung vitamin C seperti pisang, melon, leci, semangka, nanas, markisa dan Blackcurrent.





Apakah fungsi Vitamin C ??

Fungsi vitamin C bagi tubuh sangatlah penting untuk pembentukan kolagen, meningkatkan sistem kekebalan tubuh, serta membantu penyerapan zat besi.





Bilakah badan paling kerap menggunaan vitamin C ?? 


Ia digunakan ketika berada dalam keadaan stress. Oleh itu, apabila seseorang berada dalam keadaan stress, ia akan digunakan lebih banyak dan ia akan habis lebih cepat. 





Pantang semasa mengambl Vitamin C.

Kadar penyerapan Vitamin C akan berkurangan bagi individu yang merokok, tertekan, demam panas, menggunakan antibiotik, terhidu DDT atau wap dari petrol dan dengan pengambilan aspirin atau ubat tahan sakit. Pengambilan air baking soda bagi individu yang mengalami masalah pencernaan akan menyebabkan medium dalam perut menjadi beralkali, yang mana akan memusnahkan Vitamin C.





Vitamin C terbaik  bagi Saya ??


♡♡Vitamin C sustained release ~~ 1 biji vitamin C = 500mg =7 biji oren Sanquick Nak SIHAT, ambik Vitamin C Nak nampak MUDA, ambik Vitamin C Masalah RESDUNG, ambik Vitamin C Ibu MENGANDUNG, MENYUSU, BERPANTANG, ambik Vitamin C.. Tak hairanlah kalau ARTIS sampai sanggup CUCUK Vitamin C kan ^^ !!! Untuk u ols y malas nk beli buah, kupas buah, potong buah, atau dah lama x makan buah... jom dptkan Vitamin C ney, kite jaga kesihatan sama2.



Saya pengguna setia Vitamin C .



Anda ingin cara mudah dalam mengambil Vitamin C, tak perlu potong buah, tak perlu kupas buah, Jom menjadi pengguna bersama sama saya.



Maklumat :

Untuk Order, direct contact 0133136199.

Ig. dia_dieyla.

TQEW ~ ~






1 comment:

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI